IVF två. Del ett.

I oktober var det dags för vårt andra IVF-försök. 

Denna gången fick jag Menopur: en spruta som är mycket otäckare än Puregon, men som förbättrar äggkvalitén. Den innehåller hormon som är framställt av djururin, till skillnad från den förra som innehöll kemiskt framställt hormon.

Det var stor skillnad på hormonstimuleringen denna gången. Jag blev inte i närheten av så känslig rent psykiskt som förra gången och jag fick inte samma svåra biverkningar med bröst som kändes som att de skulle sprängas vilken stund som helst och hugg i äggstockarna. 

Vid ett inte alls lika smärtsamt äggplock fick läkaren ut nio ägg och när jag dagen efter satt som på nålar för att vänta på samtalet som förra gången fått mig att tappa fotfästet helt så ringde telefonen - och denna gången fick vi glada nyheter! Två ägg blev befruktade och ett av dem skulle återföras till min livmoder dagen efter. 

Vid återföringen fick vi se på en skärm hur ett litet fyrcelligt embryo "sköts" in i livmodern genom en tunn gummislang. Efter det kontrollerade läkaren att det satt på plats genom ett ultaljud och sen var det bara att åka hem och vänta - två veckor senare skulle jag lämna ett blodprov för att mäta graviditetshormonet HCG.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0