IVF två. Del tre.

För att räknas som gravid efter ett IVF ska du ha minst 50 HCG vid testdagen. För att resultatet ska räknas som negativt ska du ligga under 4 HCG. 

När jag fick resultatet på mitt blodprov två veckor efter återföringen hade jag 10 HCG. Jag var alltså KANSKE gravid. 

Kanske. Ett hån. Som "ruvare" är du inställd på två saker: "Grattis, du är gravid!" eller "Nej, ingen lycka denna gång". "Kanske" fanns liksom inte ens som ett alternativ i mina tankar. 

Hur som helst, ett "kanske" var det och jag fick uppmaningen om att vänta i två veckor (TVÅ VECKOR!) och därefter ta ett vanligt graviditetstest hemma. Givetvis kunde jag inte hålla mig i två veckor, utan bara tre dagar senare tog jag ett gravidietstest. Som visade tydligt postivt! Det var ett mycket starkare test än vad det varit när jag testade på testdagen. Jag ansträngde mig för att inte bli glad, för att inte ropa hej för tidigt och för att ha is i magen. Men efter nära tre års försök utan ens en tillstymmelse till positivt resultat på graviditetstesten var det svårt. Ska jag vara helt ärlig så dansade jag afrikansk dans, med ett stort leende på läpparna inombords. 

Dagen efter vaknade jag upp och hade ont i magen. Och något var blött i sängen...blod.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0